053 2032 136

Een kop koffie met… Lianne Gerritsen

De mensen achter SDO Support; wie zijn dat eigenlijk? Ze stellen zichzelf graag aan je voor. Regelmatig gaan we in gesprek met een medewerker of iemand die nauw betrokken is bij de organisatie. Deze keer is dat projectcoördinator Wmo/Jeugd: Lianne Gerritsen. Lianne drinkt haar koffie zwart. Heel makkelijk. Dat past wel bij haar praktische instelling. Maar makkelijk wil bij Lianne zeker niet zeggen dat ze zich ergens makkelijk vanaf maakt, eerder het tegenovergestelde: ze kan zich net zolang in een vraagstuk vastbijten totdat het is opgelost.

Goed voorbereid op pad

Stralende ogen en een toegankelijke uitstraling. Dat is het eerste wat opvalt tijdens het interview met Lianne. Iemand die goed weet waar ze mee bezig is. “Ik ben blij dat ik gekozen heb voor SDO Support! Wat ik heel fijn vind, is het vertrouwen dat de organisatie in mij heeft en mij daarmee verantwoordelijkheden en vrijheid geeft. In de tijd dat ik hier begon, had ik nog geen brede kennis van het sociaal domein. In mijn hbo-opleiding Management in de Zorg lag de nadruk op management, techniek, arbeid en leefstijl. De zorg is natuurlijk heel breed en het sociaal domein is daarvan een klein onderdeel. Ik ben goed begeleid om mijn kennis op peil te krijgen en goed wegwijs te worden in de diverse systemen die binnen het sociaal domein in gebruik zijn. Naast het gebruikmaken van de kennis van ervaren collega’s vind ik het fijn om mezelf dingen eigen te maken. Daar leer ik van. Gelukkig werd daar ruimte voor gegeven. Er wordt bij SDO Support echt gekeken naar wat voor jou de beste weg is en dat heeft me geholpen om zo’n snelle groei door te maken.
De eerste keer dat ik alleen naar een gemeente ging, was best even raar. Ik wist dat ik het kon, maar dan sta je er voor het eerst alleen voor. Het bleek uiteraard geen probleem, ik was inderdaad goed voorbereid. Daar heb ik van geleerd. Nu stap ik net zo makkelijk overal binnen: ik weet wat ik te bieden heb en door mijn assertiviteit en flexibiliteit kan ik makkelijk op allerlei verschillende situaties inspelen.”

Nieuwe dingen ontdekken

Het is voor Lianne niet voor het eerst dat ze nieuw terrein betreedt. Nadat ze klaar was met haar opleiding en een tijdje aan het werk is geweest, heeft ze een reis van drie maanden gemaakt door Azië. Ze heeft daar gereisd door Laos, Thailand, Vietnam en Indonesië. “Een hele mooie ervaring!” De reis was een goede aanleiding om te leren duiken, wat daarna in een hobby is uitgemond. “De combinatie van bewegen in het water, de rust onder water en de behendigheid die je nodig hebt, vind ik geweldig. Maar het allermooiste aan duiken vind ik dat je tijdens een dag- of nachtduik de wereld onderwater kunt zien!”
Alhoewel Lianne zichzelf niet typeert als een sportfanaat, speelt ze ook nog in een hockeyteam en doet ze aan bootcamp. Toch best wel sportief! “Ik ben iemand die het leuk vindt om sociale contacten te hebben. En met sporten ontmoet je veel mensen.” Naast haar sportieve activiteiten, vindt Lianne het leuk om regelmatig nieuwe gerechten uit te proberen.

Correcte communicatie is een essentiële factor voor een geslaagde implementatie

Inmiddels kennen de in het sociaal domein gebruikte softwareapplicaties bijna geen geheimen meer voor Lianne. “Vooraf dacht ik dat ik niet zoveel met de technische kant zou hebben, maar doordat ik in mijn werk kennis heb gemaakt met diverse softwareapplicaties en de daarbij behorende technische aspecten, blijk ik dat juist een heel boeiende kant van mijn werk te vinden. Mede omdat ik door die kennis beter strategisch kan meedenken over de keuzes voor de inrichting van een nieuwe applicatie.” Geen wonder dus dat Lianne met veel plezier de verantwoordelijkheid draagt voor de begeleiding voor implementaties van nieuwe applicaties bij gemeenten. “Het proces van een implementatie is iets wat niet onderschat moet worden, het heeft namelijk nogal wat consequenties als het niet goed gaat of te laat klaar is. Om dat te voorkomen, zorg ik ervoor dat ik alles scherp in de gaten houd. Een van de middelen die ik daarvoor gebruik, is het bijhouden van een communicatielijst. Daarin leg ik alle gemaakte afspraken en verantwoordelijkheden vast. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat alle betrokken partijen goed op de hoogte worden gehouden. Door het gebruik van de communicatielijst is er altijd een goed overzicht van wie er betrokken is en welke informatie voor hun van belang is. Zo voorkom je dat mensen belangrijke informatie missen. In de praktijk blijkt namelijk vaak dat niet het werk zelf, maar juist de onderlinge (mis)communicatie de oorzaak is van het niet op tijd klaar zijn van een implementatie.”

“Ik geef niet snel op”

“Wanneer er iets fout gaat, zoek ik net zolang totdat ik weet waar de oorzaak zit. Ik geef niet snel op en dat komt goed van pas in dit werk. Gelukkig is iedereen binnen de organisatie gedreven. Het zorgt ervoor dat er een fijne werksfeer is waarin er hard gewerkt wordt. Wat ik bijzonder vind, is dat iedereen daarbij wel oog voor elkaar houdt en zorgt dat er niet alleen hard maar ook met gezond verstand gewerkt wordt. Daarmee bedoel ik dat we elkaar helpen en zoveel mogelijk voor elkaar klaarstaan, zodat het niet voorkomt dat een van ons nog tot over zijn oren in het werk zit terwijl de rest lekker naar huis gaat. We zijn samen verantwoordelijk, zowel voor een goed resultaat als een gezonde werkomgeving. Dat geeft een eenheidsgevoel en dat vind ik mooi.”

Bericht geplaatst op 8 november 2018