053 2032 136

"Wij willen onze doorlooptijden verkorten."

“Wij willen onze doorlooptijden verkorten, zodat de burger sneller de juiste zorg of ondersteuning krijgt.” Een issue dat bij veel gemeenten speelt. Iedere gemeente wil dat een burger zo snel mogelijk de zorg of ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft. Een burger mag niet de dupe zijn van de uitgebreide administratieve werkzaamheden die de gemeente uitvoert, voordat ze de zorg of ondersteuning kunnen toekennen. Logisch. Maar zo makkelijk als je het benoemt, zo moeilijk kan het zijn om dit voor elkaar te krijgen. En dat is het moment dat een gemeente onze hulp kan inroepen.

Wat wilt u bereiken?

Als eerste gaan we in gesprek met elkaar om te kijken wat uw gemeente precies wil bereiken. Dat zou in dit geval kunnen zijn dat uw gemeente een verbeterslag wil maken om de doorlooptijden te verkorten, met als resultaat dat de zorg of ondersteuning sneller kan worden ingezet. Kortom: u wilt efficiënter en effectiever gaan werken.

Hoe zien de huidige processen eruit?

De volgende stap is het uitvoeren van een processcan. Hierbij brengen we alle processen in kaart. Dat doen we door in gesprek te gaan met de medewerkers en door het bekijken van de vastgelegde werkinstructies. Door onze ervaring op dit gebied weten we waar we op moeten letten. Zijn er bijvoorbeeld dubbele handelingen of onnodig handmatig werk? Doordat wij hebben ervaren waar pijnpunten naar boven kunnen komen, weten we waar we op moeten letten tijdens de gesprekken die we voeren. Zo kan er bijvoorbeeld in de werkinstructie staan dat een burger aangemeld moet worden bij de zorgaanbieder. Maar hoe gebeurt dat? In de praktijk blijkt dat de medewerkers dit telefonisch of via e-mail doen. Een veel efficiëntere en effectievere manier is door gebruik te maken van het gegevensknooppunt.

 

Hoe krijgen uw burgers sneller de juiste zorg of ondersteuning?

Nadat alle processen in kaart gebracht zijn, vatten we dit samen in een rapport. En nog belangrijker: we geven antwoord op de vraag hoe u die verbeterslag kunt gaan maken zodat de burger daadwerkelijk sneller over de juiste zorg of ondersteuning kan beschikken. We geven puntsgewijs aan wat u kunt doen om efficiënter en effectiever te gaan werken.

Een rapport, en dan?

Afhankelijk van wat u wilt, kunnen we u ondersteunen. Dat kan stoppen bij het rapport, maar we kunnen ook samen verder gaan met het proces. Onze adviezen zijn namelijk niet bedoeld om onderin de la te komen liggen, maar zijn duidelijk opgesteld en praktisch goed uitvoerbaar. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat u daar hulp bij wilt hebben. Dat kan. We gaan graag met u in gesprek wat voor uw gemeente een passende oplossing is.

“De combinatie van kennis van zaken en proactief meedenken maakt SDO Support prettig in de omgang.”

Erik Plomp, gemeente Dronten

Wilt u meer informatie?

Wilt u graag meer weten over wat er allemaal mogelijk is op het gebied van advisering? Meer informatie vindt u onder het tabblad “Wat kunnen wij voor uw gemeente doen?”. Of neem contact met ons op. U kunt ons bellen (T 053 203 21 36) of mailen (info@sdo-support.nl) voor meer informatie. Voor een antwoord op uw specifieke vragen kunt u vragen naar Carlijn Metternich. We spreken graag met u!