Definitie van kwaliteit in het Sociaal Domein
Het vormen van een gezamenlijke definitie van kwaliteit in het Sociaal Domein is een uitdagende opgave. Er is sprake van diverse stakeholders met verschillende visies en belangen. Hierdoor blijft de definiëring vaak abstract en blijft men hangen in ideeën en concepten. Hierdoor ontstaat weinig grip op kwaliteit in de uitvoering. Dit vormt een groot risico voor zowel medewerkers als inwoners/cliënten.
Wij leiden veel workshops over de definiëring van kwaliteit. Dit doen wij in gemeenten of regio’s met zowel medewerkers van zorgaanbieders als gemeenten.
Vaak wordt aangegeven dat het bij kwaliteit ook om een subjectieve beleving gaat. Dit klopt natuurlijk, echter kun je deze beleving gezamenlijk zoveel mogelijk objectiveren als je de definities plat slaat.
Wij gebruiken hiervoor vaak het voorbeeld van “de fiets”. Zie hieronder.
Wilt u meer informatie over onze workshops ten behoeve het definiëren van kwaliteit in het Sociaal Domein? Neemt u dan contact met ons op via info@sdo-support.nl of via het contactformulier.