053 2032 136

Een kop koffie met … Chris Aa van de gemeente Dronten

De mensen achter SDO Support; wie zijn dat eigenlijk? We stellen ze graag aan je voor. Regelmatig gaan we in gesprek met een medewerker of iemand die nauw betrokken is bij de organisatie. Deze keer zijn we afgereisd naar de gemeente Dronten en zitten we aan de koffie met Chris Aa. Als teammanager van het team Ondersteuning Sociaal Domein maakt hij gebruik van de dienstverlening van SDO Support. Wij willen graag weten waarom hij voor onze inzet heeft gekozen en wat zijn ervaringen zijn.

Nieuw tijdperk, nieuwe uitdagingen

Een vriendelijke medewerker van de plaatselijke milieudienst die de weg wijst, kondigt het gemeentehuis van Dronten aan als het meest monumentale gebouw in de gemeente. Na kennisgemaakt te hebben met Chris vertelt hij hoe monumentaal het pand is, want een grondige verbouwing staat op de planning. Nu komt een gebouw in de polder qua leeftijd niet direct op de monumentenlijst, maar een gebouw dat in 1982 is gebouwd behoeft toch wel enige aanpassing aan de moderne tijd. Alleen al de behoefte aan meer stopcontacten geeft de verandering in het tijdsbeeld mooi weer: van handgeschreven dossiers naar onze hedendaagse digitale mogelijkheden. Maar dat is niet de reden van het bezoek. Gelukkig vertelt Chris ook graag over zijn afdeling, de uitdagingen die daarbij horen en zijn ervaringen met SDO Support.

Het eerste jaar maakten ze gelijk waar wat ze beloofden

“Sinds 1 januari 2016 werken we samen met SDO Support. De aanleiding daarvoor was een besluit binnen de gemeente Dronten om de levering van software voor de Wmo en Jeugd en de uitvoering van een deel van de backoffice Wmo en Jeugd uit te besteden. Vanaf het moment dat de indicatie is afgegeven en het berichtenverkeer start, neemt SDO Support het werk van ons over.
De keuze om de backoffice uit te besteden, ging mooi samen met de wens voor een gebruiksvriendelijker systeem. Dat hebben we samengevoegd in één aanbesteding. SDO Support heeft zich daarvoor ingeschreven, samen met twee softwareleveranciers. Zij konden ons precies bieden wat we nodig hadden, kwamen als beste uit de bus en kregen de opdracht gegund. Het eerste jaar maakten ze gelijk waar wat ze beloofden. We waren zeer tevreden, zowel over de applicaties als over de dienstverlening van SDO Support.”

We hebben de ondersteuning tijdens de migratie als zeer nuttig ervaren

“In de loop van 2018 bleek dat één softwareleverancier hun applicatie van de markt ging halen per 1 januari 2019. Er moesten snel een aantal besluiten worden genomen. Gelukkig hebben we daarin goed samen kunnen optrekken, maar de keuze voor een nieuw systeem lag bij ons. Dat is de Suite van Centric geworden. Voor ons was dat de meest logische keuze, omdat we daar bij Werk & Inkomen al gebruik van maakten. Maar het was wel een uitdaging om de overstap naar het nieuwe systeem in zo’n kort tijdsbestek op een verantwoorde wijze voor te kunnen bereiden. We hebben daarom besloten om gebruik te maken van de arbeidskracht en expertise van SDO Support. Dat had als voordeel dat we al precies wisten wat we aan ze hadden: ze leveren goed werk, kennen de processen in onze gemeente en Lianne (van SDO Support) had al veel ervaring met het werken in de Suite.
Achteraf zijn we zijn blij dat we de hulp van SDO Support hebben ingeroepen. Mede door de goede samenwerking is de overgang naar de nieuwe applicatie goed verlopen. De verantwoordelijkheid voor de migratie lag bij ons, maar we hebben het als zeer nuttig ervaren om daarbij van de kennis en ervaring van SDO Support gebruik te maken!

SDO Support vormt voor ons een flexibele schil

Voor ons is het heel fijn dat SDO Support zo goed bekend is met de Suite en met de werkwijze van de gemeente Dronten. Hierdoor zijn wij geen tijd kwijt aan het inwerken. Een extra voordeel is dat we niet alleen arbeidskracht inlenen, maar ook nog eens gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring die zij meenemen. Doordat SDO Support ook voor andere gemeenten werkt, kunnen ze hun ervaringen gebruiken bij de werkzaamheden die ze voor ons doen.
SDO Support vormt voor ons een flexibele schil. Naast de vaste werkzaamheden van het uitvoeren van de backoffice, maken we ook weleens gebruik van de diensten van SDO Support voor tijdelijke klussen. Zo hebben ze bijvoorbeeld vorig jaar voor ons een controle gedaan, waarbij productieverklaringen van de zorgaanbieders vergeleken zijn met de cijfers van de gemeente. Doordat we weten dat SDO Support degelijk werk verricht, geven we dat met vertrouwen uit handen. De ervaring die wij hebben met de medewerkers van SDO Support is dat ze hard doorwerken, over goede communicatieve vaardigheden beschikken en niet (of nauwelijks) ingewerkt hoeven te worden.”

Korte lijnen en een vast contactpersoon zijn voor mij echt een pluspunt

“Wat ik persoonlijk heel prettig vind, is dat er korte lijnen zijn met SDO Support. Dat is echt wel een voordeel ten opzichte van andere leveranciers. Wanneer ik een aanvraag doe, dan ondernemen ze altijd snel actie. Wat daarbij helpt is dat we een vast contactpersoon hebben. Aan Tessa hoef ik niets uit te leggen, die weet wat er speelt. Ook voor mijn medewerkers is het fijn dat er korte lijnen zijn en dat ze niet eerst van alles hoeven uit te leggen.
Ik heb nog een mooie illustratie van hoe alert SDO Support is. In 2018 was er vanuit de regio besloten om anders te gaan declareren. Onze applicatie bleek deze (landelijke) standaard niet tijdig te ondersteunen. Daar hadden we zelf nog niet bij stilgestaan. Gelukkig waarschuwde SDO Support ons op tijd, daardoor konden we toch nog tijdig maatregelen treffen. Een mooi voorbeeld van een combinatie van proactief zijn, meedenken en deskundigheid; dat vind ik wel typerend voor deze organisatie. Dus wanneer een collega me vraagt om advies, dan zou ik SDO Support zeker aanbevelen!”

Bericht geplaatst op 14 maart 2019