053 2032 136

Een kop koffie met… Lea Hornstra

De mensen achter SDO Support; wie zijn dat eigenlijk? Ze stellen zichzelf graag aan je voor. Regelmatig gaan we in gesprek met een medewerker of iemand die nauw betrokken is bij de organisatie. Deze keer zitten we aan de koffie met projectmedewerkster Lea Hornstra. Je maakt haar het meest blij met een kop cappuccino, vooral vanwege dat heerlijke melkschuim. En dat daar iets lekkers bij hoort, is voor haar vanzelfsprekend. Daarbij is ze niet kieskeurig, als het maar zoet is! Alhoewel, iets wat zelfgebakken is kan ze wel extra waarderen. En Lea deinst er niet voor terug om daarvoor zelf het goede voorbeeld te geven.

Heerlijk dat praktijkgerichte onderzoek: snelle doorlooptijden en direct toepasbaar

Lea is typisch iemand die je er graag bij wilt hebben in je team. Ze is vriendelijk, maakt makkelijk contact en kan moeiteloos van rol wisselen: ze schakelt net zo makkelijk tussen een telefoontje met een cliënt naar het uitvoeren van een moeilijke formule in Excel. Daarom past de benaming manusje-van-alles ook wel bij haar. Bij SDO Support is ze overal inzetbaar, maar ze houdt zich op dit moment vooral bezig met de kwaliteitsonderzoeken. Zowel het inplannen van afspraken, het uitvoeren van huisbezoeken als het (mede) zorgdragen voor de analyse en rapportage, neemt ze voor haar rekening. “Ik vind het tof dat ik me hier mag bezighouden met de onderzoeken. Tijdens mijn bachelor Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Twente werd er veel aandacht besteed aan het doen van onderzoek. Dat was heel wetenschappelijk gericht en de doorlooptijd van een onderzoek is vaak lang. Hier maakte ik kennis met praktijkgericht onderzoek. Ik vind het heerlijk dat de onderzoeken hier zo snel uitgevoerd kunnen worden en dat de uitkomsten direct toepasbaar zijn in de praktijk. Ik vind het fijn dat ik mijn onderzoek vaardigheden die ik heb opgedaan bij de universiteit hier kan toepassen.”

Ik wil feeling blijven houden met de praktijk!

Ondanks haar universitaire, en dus heel erg theoretisch gerichte, opleiding, wil Lea ook graag praktisch bezig blijven. “In de toekomst is het zeer waarschijnlijk dat ik een functie krijg op gebied van zorg als beleidsmedewerker of teammanager. Zelf vind ik het belangrijk dat ik goed weet wat er in de échte zorg speelt, door zelf te ervaren hoe het is om het werk te doen. En ik vind het gewoon erg leuk om contact te hebben met cliënten en patiënten. Daarom werk ik sinds mijn achttiende al een aantal dagen per week in de zorg. Ik heb bijvoorbeeld een jaar als verzorgster in een bejaardentehuis gewerkt. Ook de stages die ik destijds voor de hbo-v liep, vond ik helemaal geweldig. Ik wilde alleen nog meer weten dan in deze opleiding werd aangeboden, daarom heb ik na het behalen van mijn propedeuse toch voor een universitaire studie gekozen. Maar ik wil wel de feeling blijven houden met de praktijk!
Op dit moment ben ik bezig om mijn master Zorgmanagement af te ronden. Ik ga daarvoor onderzoek doen naar de BIG-registratie voor verpleegkundigen die in het ziekenhuis werken. Er is een niveauverschil tussen verpleegkundigen met een opleiding hbo-v en die met mbo-4. Alleen is die scheiding in het BIG-register én in de praktijk niet zichtbaar. Vanwege een wijziging in de BIG-registratie moet het verschil wel inzichtelijk worden, zodat voor iedereen duidelijk is welke handelingen de desbetreffende zorgverlener mag uitvoeren.”

Het spanningsveld tussen goede zorg en beperkte middelen is erg boeiend

Het contact met de praktijk ervaart Lea ook tijdens de huisbezoeken die ze doet voor de kwaliteitsonderzoeken van SDO Support. “Bij deze onderzoeken kijkt SDO Support echt naar wat de cliënt wil. Vaak gaat dat om hele simpele dingen die makkelijk en met relatief lage kosten door de gemeente of zorgaanbieder zijn te realiseren, maar essentieel zijn voor de tevredenheid van de cliënt. Zo merk ik dat mensen vaak wel een heel goed contact met hun huishoudelijke hulp hebben, maar geen idee hebben wie de zorgaanbieder is. Daardoor is de drempel heel hoog om contact op te nemen op momenten dat er iets misgaat. En dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit en tevredenheid. De kwaliteitsonderzoeken geven het spanningsveld tussen goede zorg en beperkte middelen goed weer. Het is een moeilijk, maar ook zeer boeiend vraagstuk.”

In Twente voel ik me helemaal op mijn plek

Wat Lea aanspreekt bij SDO Support is de nuchtere Twentse mentaliteit. Ze is opgegroeid in Utrecht. Voor haar studie kwam ze in Enschede terecht. Dat beviel direct erg goed. “Ik vind het zo fijn dat mensen je hier makkelijk aanspreken. Je kunt zomaar ineens met een wildvreemde een gesprekje hebben in de supermarkt. Ik voel me hier echt welkom. Dat gevoel was wel anders toen ik na mijn studie aan de Universiteit Twente naar Rotterdam ben verhuisd om daar mijn master Zorgmanagement bij de Erasmus Universiteit te gaan volgen. Rotterdam is echt een mooie, gezellige stad en ik had daar een fijne plek om te wonen, maar toch was ik er niet op mijn plek. Vooral op de universiteit merkte ik veel meer rivaliteit dan in Enschede op de UT. Zo ben ik helemaal niet, ik vind het juist fijn om samen te werken en juist op die manier tot een mooi resultaat te komen. Gelukkig doe ik de master in deeltijd en was het daardoor mogelijk om weer terug naar Enschede te verhuizen. Het op en neer reizen heb ik er graag voor over.”
In haar vrije tijd is Lea graag onder de mensen. Ze vindt het leuk om te koken en doet dit ook regelmatig voor grotere groepen. Op sportief gebied zou Lea het liefst kiezen voor paardrijden. Dat heeft ze een tijdje gedaan, maar dat is nu planning technisch even lastig. Daarom doet ze nu heel iets anders: boksen. Ze vindt het wel stoer om een ‘mannensport’ te doen. Heel sterk vindt ze zichzelf van nature niet, maar ze merkt dat boksen een heel technische sport is waardoor ze nu best een goede rake klap kan uitdelen. “En het is een heerlijke manier om eens wat agressie eruit te kunnen gooien.”

Daar word je als mens en als organisatie alleen maar beter van

Die prettige Twentse mentaliteit is ook terug te vinden op de werkvloer bij het kantoor van SDO Support, dat gevestigd is in een oude textielfabriek in Enschede. “Wat ik zo leuk vind hier, is dat iedereen op een willekeurige werkplek zit. Je ziet daardoor geen onderscheid in manager of medewerker. Iedereen voert ook alle voorkomende werkzaamheden uit. Doordat je met z’n allen bij elkaar zit, is het ook heel laagdrempelig om op collega’s af te stappen. Je kent elkaar goed. Het is leuk om die onderlinge dynamiek te zien. De medewerkers zijn heel divers, maar iedereen is welkom. Dat geeft een prettige en veilige werkomgeving, waarin je ook fouten durft te maken of je kwetsbare kant durft te laten zien. Daar word je als mens en als organisatie alleen maar beter van. Wat ik hier zie gebeuren, zou ik in de toekomst ook graag zo willen doen wanneer ik een functie als manager heb: door goed te kijken naar ieders kwaliteiten en kracht, kun je veel meer uit medewerkers en uit je organisatie halen!”