053 2032 136

Een kop koffie met… Patrick Boon

De mensen achter SDO Support; wie zijn dat eigenlijk? Ze stellen zichzelf graag aan je voor. Regelmatig gaan we in gesprek met een medewerker of iemand die nauw betrokken is bij de organisatie. Deze keer is dat projectmanager Patrick Boon. Hij is gek op koffie, alleen denkt zijn lichaam daar anders over. Patrick houdt het dus bij een kop thee. Ook lekker!
SDO Support is heel blij dat Patrick sinds kort onderdeel uitmaakt van de organisatie. Hij brengt een enorme berg werkervaring mee, zowel in de zorg als bij gemeenten. Het lijkt erop dat hij sneller kan antwoorden op de vraag wat hij niet gedaan heeft dan wat hij wél gedaan heeft…

De vernieuwer

Wanneer je met Patrick in gesprek bent, merk je al snel op dat je te maken hebt met een energiek en empathisch mens. Hij voelt zich het best in zijn element in de rol van vernieuwer, waarbij hij graag samen met diverse groepen mensen op zoek gaat naar een passende oplossing. Zoals hij bijvoorbeeld gedaan heeft als manager informatievoorziening bij de gemeente Epe. “De gemeente wilde graag werken aan de ‘eigen kracht’ van haar burgers. Je kunt echter niet verwachten dat mensen die opgegroeid zijn in de verzorgingsstaat Nederland, ineens alles zelf kunnen organiseren. Dat was ze namelijk juist afgeleerd door diezelfde overheid. Ik heb aan de burgers de vraag gesteld: ‘Wat kunnen we voor elkaar betekenen?’ Om vervolgens te vragen hoe de gemeente dat kan faciliteren. Daar bleken hele goed ideeën uit naar voren te komen, maar het kost gewoon tijd om zoiets op te zetten en draaiende te krijgen. Die tijd moet je de burgers ook geven om het begrip ‘eigen kracht’ te laten slagen.”

“Ze maken waar wat ze zeggen”

“Ik heb SDO Support van dichtbij leren kennen toen ze de backoffice voor de gemeente Epe gingen uitvoeren. Wat me opviel was het enthousiasme waarmee ze aan de slag gaan en de kennis die ze in huis hebben. Ze hebben een ontzettend hoog servicelevel en ontzorgen de gemeente echt. Het meest fijne aan de samenwerking vind ik dat ze waarmaken wat ze zeggen. Heel normaal, zou je denken, maar helaas ben ik dat in de praktijk vaak anders tegengekomen. En die zeldzame keer dat ze een deadline niet halen, dan maken ze daar op tijd melding van en komen meteen met een alternatief. In die tijd heb ik al eens tegen een collega gezegd dat ik nog graag een keer bij SDO Support zou willen werken. Het zal je dus niet verbazen dat ik heel blij ben dat ik nu voor hun aan het werk ben als projectmanager!”

De verbinder

Patrick is niet alleen een vernieuwer, maar ook een verbinder. Die rol ziet hij ook voor zichzelf weggelegd binnen SDO Support. “Ik ga graag met gemeenten in gesprek om te onderzoeken waar zij behoefte aan hebben. Door met elkaar te praten leer je elkaars krachten kennen, en door die krachten te bundelen kun je veel voor elkaar betekenen.
Wat ik vaak zie is dat gemeenten veel te veel proberen alle ballen in de lucht te houden. Ze vertalen alle taken die ze op hun bord geschoven krijgen van de overheid in beleid en willen dat vervolgens allemaal zelf uitvoeren. Mijn visie is dat gemeenten er zijn om voorwaarden te scheppen, kaders aan te geven en die vervolgens te controleren: ze staan als het ware bij de ingang en bij de uitgang. Het stuk ertussen, de uitvoering, kunnen ze beter uitbesteden, ze behoren geen administratiekantoor te zijn. Ze kunnen zich beter concentreren op datgene waar ze het allemaal voor doen: tevreden inwoners.”

Commitment maakt alles makkelijker

Zijn laatste project, voordat hij gestart is bij SDO Support, is bij de gemeente Zutphen geweest. De gemeente wilde vanwege de AVG alles goed geregeld hebben met zorgorganisaties en overige samenwerkingspartners. Onder de titel ‘Zo delen wij gegevens in Zutphen’ zijn de afspraken daarover vastgelegd. “Om de afspraken aan de wetgeving te laten voldoen, maar ook werkbaar te houden, ben ik met de verschillende partijen in gesprek gegaan. In het begin vonden sommige instanties dat wat onwennig, maar uiteindelijk is er ontzettend fijn samengewerkt en zijn er afspraken gemaakt waar alle partijen zich goed in kunnen vinden. Het voordeel van deze manier van werken is dat er commitment is, met als gevolg dat het naleven van de afspraken veel makkelijker gaat.”

“Zodra ik op een zeilboot stap, verander ik”

En als hij niet aan het werk is? Dan zit hij meestal ook niet stil. Patrick houdt van wandelen, maar het meest gelukkig wordt hij toch van zeilen. “Zodra ik op een zeilboot stap, verander ik. Het spelen met het element water is voor mij iets magisch: het lezen van het water is het mooiste wat er is!” Samen met vrienden heeft hij een staande zeilboot van zo’n negen meter lang, die in Friesland ligt aangemeerd.
Een activiteit waarin wandelen en water mooi samenkomen, is wadlopen. En wanneer Patrick iets doet, dan doet hij het met volledige overgave, ook hier. Want hij doorwaadt niet alleen zelf het wad, maar heeft ook nog eens een opleiding tot wadloopgids gevolgd zodat hij ook anderen kan begeleiden in het mooie waddengebied. Vanuit zijn woonplaats Warffum zijn zowel de Wadden als de Friese meren binnen handbereik.

Een schat aan ervaring

Om nog even terug te komen op de inleiding van dit interview: dit stuk zou veel te lang worden wanneer Patricks werkervaring hier breed uitgemeten zou worden. Er is bijvoorbeeld nog niet ter sprake gekomen dat hij ooit begonnen is als verpleger, voorlichter is geweest bij een integraal kankercentrum, allerlei eigen bedrijfjes heeft gehad in o.a. groepstrainingen en ervaringsgericht werken, zo’n zes jaar manager is geweest van verzorgingshuizen, bij de het zorgkantoor van Menzis heeft gewerkt als manager, rond 2012 de overstap heeft gemaakt naar de gemeenten vanwege zijn interesse voor de decentralisaties, en … bent u er nog? O ja, Patrick is ook nog gediplomeerd Gestallt-counselor en zeer recent heeft hij zijn debuut gemaakt als dekknecht. Patrick schijnt ook af en toe wel eens te slapen. Maar wanneer?

Bericht geplaatst op 9 oktober 2018