053 2032 136

Enquêtes

Hieronder ziet u ons aanbod in het Sociaal Domein. Een onderdeel van dit aanbod is het uitvoeren van kwaliteit- en rechtmatigheidsonderzoeken. Wij voeren dit vanaf 2012 uit voor veel gemeenten in Nederland. Door onze uitgebreide onderzoekservaring kunnen we goed inschatten welke onderzoeksmethode aansluit bij de vraag van de desbetreffende gemeente(n). Een van deze methodes is het uitvoeren van onderzoek middels enquêtes. In dit artikel gaan dieper in op deze dienst.

Enquêtes zijn een goed middel voor een onderzoek op grote schaal. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de enquête zoveel mogelijk wordt ingevuld. Het taalgebruik in de vragen moet passen bij de doelgroep van het onderzoek. Ook moet de vragenlijst niet te lang zijn. Een te lange vragenlijst zal het aantal respondenten negatief beïnvloeden.

Enquêtes zijn een goed middel voor bijvoorbeeld een basis meting bij tevredenheids-, en cliëntervaringsonderzoek. We schrijven bewust een “basis meting”, omdat wij schriftelijke enquêtes afraden bij een verdiepend onderzoek of een onderzoek met een te brede omvang in doelstelling.

Inmiddels voeren we voor meerdere gemeenten een doorlopend cliëntervaringsonderzoek uit middels een enquête. Hierbij kan er per fase in de klantreis een andere vragenlijst worden gebruikt. Ook is het mogelijk om per productcategorie, bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning of begeleiding, een enquête op te stellen. Hierdoor krijgen inwoners alleen vragen die voor hen relevant zijn en is deze niet te lang. Dit vergroot de kans dat de enquête daadwerkelijk wordt ingevuld.

Heeft u vragen over deze of één van onze andere diensten? Neem gerust contact met ons op!