Huisbezoeken
Hieronder ziet u ons aanbod in het Sociaal Domein. Een onderdeel van dit aanbod is het uitvoeren van kwaliteit- en rechtmatigheidsonderzoeken. Wij voeren dit vanaf 2012 uit voor veel gemeenten in Nederland. Door onze uitgebreide onderzoekservaring kunnen we goed inschatten welke onderzoeksmethode aansluit bij de vraag van de desbetreffende gemeente(n). Een van deze methodes is het uitvoeren van onderzoek middels huisbezoeken. In dit artikel gaan we dieper in op deze dienst.

Een huisbezoek houdt in dat een van onze onderzoeksmedewerkers in de thuissituatie van de inwoner die een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo of Jeugdwet ontvangt, een interview afneemt en indien nodig een schouw uitvoert van diens woning en/of ondersteuningsplan.
Gemeenten die een onderzoek in de vorm van een huisbezoek laten uitvoeren willen met name inzicht in de thuissituatie en de ervaring van de inwoner over de ingezette voorziening.
Onze ervaring is dat, indien een onderzoek wordt afgenomen in de thuissituatie van de inwoner, hij of zij zich meer durft open te stellen. Daarnaast is ruimte voor vraagverduidelijking en voelen inwoners zich meer gehoord doordat iemand de moeite neemt voor een fysiek bezoek. Nog een voordeel is dat de onderzoeker meer informatie kan ophalen aangezien hij/zij signalen oppikt over de woonsituatie en leefwijze van de inwoner. Als hij/zij het prettig vindt of de situatie hierom vraagt, kan bij het gesprek een vertegenwoordiger, mantelzorger, familielid of kennis aansluiten. Hierdoor voelt de inwoner zich vaak meer gesteund. Een bijkomend voordeel is dat de onderzoeker vaak extra input ontvangt vanuit deze persoon.
Het creëren van vertrouwen vormt de basis bij het uitvoeren van een huisbezoek. De onderzoeker bevindt zich immers in de thuissituatie van de inwoner en in veel gevallen is de situatie kwetsbaar. Om het vertrouwen te bevorderen hanteren we een transparante werkwijze waarbij sprake is van een duidelijke communicatie. In eerste instantie bestaat het contact met de inwoner uit telefonisch contact. Indien deze wil meewerken aan het onderzoek, ontvangt hij/zij een bevestigingsbrief met alle relevante informatie over het onderzoek, de persoon die het onderzoek uitvoert en contactgegevens van SDO Support. Tijdens het huisbezoek zorgt de onderzoeker dat hij/zij zich kan identificeren middels een medewerkerspas. Bij binnenkomst verwijst de onderzoeker naar de verzonden bevestigingsbrief. Na het huisbezoek ontvangt de inwoner een dankbrief met nogmaals alle relevante informatie over het onderzoek en contactgegevens van SDO Support. Indien de inwoner of naaste achteraf nog vragen heeft over het onderzoek, kan deze altijd contact met ons opnemen. Onze ervaring is dat inwoners veel waarde hechten aan deze transparante wijze van communiceren.
Wilt u meer informatie over onze werkwijze? Neem contact met ons op. We vertellen u graag meer.