De implementatie van doorlopend mondeling ervaringsonderzoek is opgebouwd aan de hand van de PDCA-cyclus. Het betreft een doorlopend proces bestaande uit vier stappen. In onderstaande link worden deze stappen weergegeven.
Stappen doorlopend mondeling ceo
Allereerst is het van belang dat de huidige informatiestromen in beeld worden gebracht (stap 1: inventariseren). Op welke wijze worden cliëntervaringen uitgevraagd en door wie? Op welke plek wordt alle informatie uiteindelijk verzameld? Welke informatie wordt wellicht dubbel uitgevraagd en kan in de toekomst worden voorkomen? We willen immers niet dat burgers ‘moe’ worden van diverse uitvragen! Het gaat om het belang van de burger en daarom is het belangrijk dat zij dit ook zo ervaren.
In een plan van aanpak wordt vervolgens de nieuwe werkwijze vastgelegd (stap 2: Integreren). We zien dat veel gemeenten ervaringen omtrent de toegewezen zorg en/of ondersteuning integreren in het reguliere proces van de toegang. Dit houdt in dat consulenten bijvoorbeeld drie maanden na de toewijzing een contactmoment inplannen om navraag te doen bij de burger over de toegewezen zorg/en of ondersteuning. Het is aan te bevelen de periode tussen de ervaring en het contactmoment relatief kort te houden, zodat de burger zich alles nog goed kan herinneren. Ook kiezen gemeenten ervoor deze werkzaamheden uit te besteden en dit vooraf duidelijk te communiceren met de burger. Belangrijk is dat de verkregen informatie op een uniforme wijze wordt verzameld, zodat datagedreven gestuurd kan worden op cliëntervaringen. Als het gaat om ervaringen van burgers met de toegang van de gemeente, zien we dat gemeenten ervoor kiezen dit door een onafhankelijke partij te laten uitvoeren. Dit omdat een slager immers niet zijn eigen vlees keurt. In de beschikking wordt dan opgenomen dat het uitvragen van cliëntervaringen een onderdeel is en dat de mogelijkheid bestaat dat een afgestemd moment na de toewijzing hierover contact wordt gezocht met de burger.