Het kwaliteitsonderzoek bestaat uit twee onderdelen:
- Tevredenheidsmeting (subjectieve meting door gebruik van een gestructureerde vragenlijst)
- Technische meting (schouwing woning door onze ervaren medewerkers)
De subjectieve beleving van de cliënt in combinatie met de schouwing van de woning door een van onze ervaren onderzoekmedewerkers, maakt dat we meerdere aspecten van kwaliteit meetbaar kunnen maken. Gemeenten die dit onderzoek laten uitvoeren willen met name weten of de inwoners tevreden zijn over de zorgaanbieder, de huishoudelijk medewerker en over het resultaat van de ingezette HbH. De technische meting en tevredenheidsmeting betreffen opzichzelfstaande modules. Deze kunnen ook apart van elkaar worden afgenomen. Echter de combinatie maakt dat de kwaliteit vanuit zowel een subjectief- als objectief perspectief in beeld wordt gebracht.
De uitkomsten van het onderzoek bevatten de volgende informatie:
- Welke mate van tevredenheid heerst bij klanten over de huishoudelijk medewerker, zorgaanbieder en resultaat van het schoonmaken per gemeente en zorgaanbieder?
- Welke zorgaanbieders presteren onder de maat bij de technische controle?
- Waaruit blijkt dat deze zorgaanbieders onder de maat presteren?
- Wat is de link tussen de technische kwaliteitscontrole en de tevredenheid van de klanten?
Aan de hand van dit onderzoek kunnen gemeenten:
- In gesprek gaan met de zorgaanbieder over de uitkomsten.
- Inkoop en beleid omtrent Hulp bij het Huishouden evalueren.
- Informeren van het College van Burgermeesters en Wethouders over de uitvoering van het contract dat is afgesloten met de zorgaanbieders.